پرسش های متداول

ما در محصولات خود این توان را داریم كه از نصف فنجان آب حدود ١٠٠ میلی لیتر در شبانه روز تا بیش از ١٠ لیتر آب رها كنیم.

ما این مقدار را بسته به عمر و نوع گیاه، خاك، آب و هوا و دگر عوامل بررسی كرده و حداقل میزان نیاز را انتخاب میكنیم و مستقیماً بدون هدر رفت به ریشه میدهیم.

با دانستن این مطلب، درك مساله راحت تر میشود.

ما با همكاری چند گروه متخصص داخلی و خارجی، تصمیم به مقایسه با آبیاری قطره‌ای گرفتیم، مطالعه بر روی بیش از ٢٠ نوع گونه گیاهی بیش از ٣ سال در آب و هوای مختلف با آبیاری قطره‌ای ، صرفه جویی بین ٨٥٪؜ تا ٩٥٪؜ (معدل ٩٣٪؜) در كارنامه ثبت كرده است و خلاصه گزارش‌های رسمی موجود میباشد.

در آبیاری ما سیستم وكیوم بوده و آب بصورت ٢٤ ساعت با فشاری خاص در جریان است، با مقدار رها سازی آب تحت این فشار بطور دائم، آبیاری خودكار انجام میشود ونیازی به كنتر نیروی انسانی نیست.

ما حداقل رطوبت ایده‌ال مورد نیاز ریشه را در اختیار گیاه قرار میدهیم، گیاه بسته به نیاز خود، فصل، دما و دیگر عوامل از این رطوبت استفاده میكنید و سیستم این رطوبت را بطور دائم جایگزین میكند. نه بیشتر و نه كمتر!

بله، پس از اقدام به ثبت اختراع در سال ١٣٩٤ ما اقدام به اجرا و مقایسه آبیاری خود با قطره‌ای كردیم و در استان اصفهان تا به امروز (سال ١٤٠٠) در حدود ١٠ هكتار  گونه‌های مختلف گیاهی از جمله پسته و گل محمدی را تحت تست قرار دادیم و به نتایج قابل توجهی دست یافتیم.

در مورد گلدان‌ها عمر شروع تحقیقات ما بیش از ١١ سال میباشد و گلدان ها از ١٠ سال پیش شروع به تولید و عرضه در بازار در خارج از ایران شده و تا امروز مساله‌ای برای آبدهی پیش نیامده مگر در موارد بسیار خاص كه از آب با نا خالصی بالا استفاده شده بود كه آن هم قابل تبدیل به قبل است.

برای سایر محصولات بدون لعاب بخاطر مصرف فیلتر حتی تا ٤ یا ٥ سال نیازی به شستشو دیده نشد ولی در موارد خاص در منابع آب با املاح بسیار بالا میتوان بسیار ساده اسید شویی آبیاری قطره‌ای را در سیستم ما انجام داد و عمر محصولات را به حدود ١٠ سال رساند.

حتی بعد از این عمر طولانی میتوان با فرستادن محصولات به كارخانه در حداقل زمان این محصولات را به شكل اولیۀ آن بازگرداند.

وقتی كوزه‌ای به عمر چند هزارسال زیر خاك بدون تغیر كشف میشود پس میتوان گفت تمام عمر گیاه در كنار آن خواهد بود.

گلدان‌های ما، اولین و تنها گلدان یك تكه سرامیكی جهان میباشد كه دارای منبع آب بوده كه قابلیت آبدهی خودكار از دیوارۀ داخلی بین ٢٠ تا ٦٠ روز را میباشد.

این گلدان‌های لعابی در طرح‌های متنوع من جمله بنزای، اركید و دیگر گیاهان خانگی میباشد.

بدلیل كیفیت بالای مورد نیاز در مواد اولیه این گلدان در تایلند تولید میشود.

این گلدان‌ها همچنین در طرح‌های دلخواه، قابل سفارش میباشد.

نكتۀ قابل توجه این است كه بخاطر متمركز بودن آبیاری در اطراف ریشۀ گیاه و خشك بودن سطح خاك علف هرز در آبیاری ما تا ٩٠ ٪؜ كاهش پیدا میكند و به راحتی قابل كنترل است.

لازم به ذكر است دیگر آفات كه بخاطر خیس بودن سطح خاك به ریشه یا ساقه آسیب میرسانند به حداقل میرسد.

بله، در اكثر تجربیات ١٠ سالۀ ما بازده میوه و گل ٤٠ تا ٦٠ درصد افزایش پیدا كرده، حتی در گزارش رسمی كه داشتیم به رشد ٤٠ درصدی كل گیاه در مقایسه با قطره‌ای اشاره شده بود.

ما در تمام گزارشات خود بغیر از مقدار بار بیشتر گیاه به طعم، مزه و بوی بسیار بهتر محصولات اشاره و تاكید داشته ایم.

میوه ای خاص در مكان های پر آب كم مزه و طعم و بو هستند، گرچه پر آب هستند، همان میوه در جای خشك طعم و بوی قوی تری دارد ولی كم آب است.

در تجربیات ما گیاه بهترین حالت محصول را داشته اند، به عنوان مثال در یك گلخانه در مقایسه تحت آبیاری ما و قطره‌ای مدرن در امارات، خیار برداشت شد و گفته میشد كه با چشمان بسته میتوان محصول ما را حتی قبل از خوردن از بو و تردی آن از محصول قطره‌ای تشخیص داد. كما اینكه گفته میشد طعم و بو قابل مقایسه با محصول قطره‌ای نیست.

اصل در آبیاری كوزه‌ای و محصولات ما استفاده از جذب آب سفال و سرامیك میباشد ولی در آبیاری كوزه‌ای سفالی آبیاری به صورت مقطعی انجام میشود و جریان آب توسط نیروی انسانی در بازه‌های آبیاری قطع و وصل میشود و آبیاری انجام میشود.

ولی در فن آوری همه محصولات سرامیكی بوده و آبیاری دائمی بوده و آب بطور مداوم با فشار بسیار كم بطور ٢٤ ساعت در سیستم جریان دارد و گیاه هوشمندانه مقدار مصرف را بسته به نیاز خود انجام میدهد.

سیستم آبیاری ما قابلیت انجام عملیات كود دهی درون سیستمی دارد، بدین معنی كه با مطالعۀ خاك، كمبودهای زمین زراعی شناسایی شده و كودهای مورد نیاز بصورت محلول در آب به منبع سیستم اضافه میشود و حداقل مورد نیاز، بطور مساوی از طریق كوزه‌ها مستقیماً به ریشۀ گیاهان تزریق میشود.

این كار باعث كاهش چشمگیر مصرف كود میشود.

بله، قابلیت تبدیل آبیاری قطره‌ای به سیستم ما بسیار بی درد سر و كم هزینه میباشد، با اضافه كردن یك منبع كنترل فشار و استفاده از همان لوله میتوان بجای دریپر تعداد كوزه مورد نیاز برای هر درخت را برآورد و جایگزین كرد. لازم به ذكر است كه پمپ فشار قطره‌ای نیز از سیستم حذف میگردد و انرژی لازم برای ایجاد فشار از ارتفاع و جاذبه تامین میگردد.

بهتر است برای تغییر سیستم آبیاری، این كار در زمستان صورت گیرد كه طبق تجربه ریشه گیاه به راحتی منبع آب را پیدا میكند.

در صورت نیاز به تغییر سیستم آبیاری در میان فصل كشت و یا در مناطقی كه گیاه به خواب نمیرود، طبق تجربه بعد از تبدیل سیستم، آبیاری قدیمی تا ٢ یا ٣ دوره بعد از نصب كوزه‌ها همچنان انجام شود تا گیاه به راحتی عادت آبیاری را تغییر دهد.

بله، البته اگر این رطوبت به حدی باشد كه قابلیت رشد باكتری وجود داشته باشد، رطوبتی كه در سیستم ما در نظر گرفته میشود حداقلی میباشد كه بمانند دو روز بعد از آبیاری عادی میباشد و بهترین حالتیست كه ریشۀ گیاه، رطوبت و هوای لازم برای رشد را داراست.

ما محصولات متنوعی داریم، شما میتوانید در صورت تمایل گیاهان خود را به گلدان‌های ما انتقال دهید و ٢ دوره آبیاری قبل را انجام دهید و بعد آن را به حال خود رها كنید، ولی اگر گلدان‌های خود را دوست دارید، میتوانید بسته به سایز گلدان خود محصولات دیگر ما را انتخاب كنید و به گلدان خود اینزرت یا كوزه‌های گلدانی را اضافه كنید.

سیستم آبیاری ما بطور كامل زیر سطحی میباشد و هیچ لوله یا قطعه‌ای بیرون از زمین نخواهد بود كه توسط حیوانات یا نور آفتاب تحت تاثیر قرار بگیرد، در ضمن كوزه‌ها حداقل تا پنج سال و در صورت اجرا با فیلترهای مناسب تا ٢ یا ٣ برابر عمر میكند و هیچ تغییری در رها سازی آب رخ نخواهد داد.

درسته، در این آبیاری هیچ نیازی به استفاده از برق نیست زیرا فشار در سیستم كمتر از ٥ psi میباشد و ما این فشار را از قرار دادن منبع در ارتفاع حدود ١ متر تامین میكنیم.

بنابرین در زمین‌های فاقد برق بسیار ایده ال است.

طبق تجربۀ ١٠ سالۀ ما تقریباً همه گیاهان عكس العمل مناسبی داشته اند، از كاكتوس و اركید تا گیاهان استوایی.

با تنوع محصولات ما بغیر از صرفه جویی در مصرف آب میتوانید بطور دائم از آبیاری گیاهان خود رهایی پیدا كنید، با تبدیل باغچه خود با كوزه‌های آبیاری این قسمت از كار براحتی قابل اجرا میباشد، برای گیاهان منزل گلدان‌های ما بین ٢٠ تا ٦٠ روز نیاز آبی گیاه را تامین میكند ولی با كمی ارتقاء قابلیت تبدیل به آبیاری دائمی را نیز دارد و شما میتوانید بدون نگرانی آبیاری گیاهان بدون محدودیت زمانی سفر كنید.

البته! از آنجا كه در سیستم ما كود دهی میتواند از طریق آب و تزریق به ریشه انجام شود، شما میتوانید از گلدان‌های بزرگ و یا فلاور باكس در پشت بام یا تراس استفاده كرده و بستر كشت خود را سبك، مانند پوكه و مالچ انتخاب كنید، هیچ نیازی به خاك و كود جامد نیست. این گلدان‌های سبك توسط كوزه‌ها بصورت خودكار و دائمی آبیاری میشود و كود نیز در صورت نیاز به ریشه تزریق میگردد.

حسن دیگر این است كه از آنجایی كه آبی در این بسترها در جریان نیست و فقط بستر كمی مرطوب میباشد، نیازی به ایزوله كردن نیست و بسیار سبكتر از خاك مرطوب میباشد.

البته كه تغییر ناگهانی عادات گیاهان به آنها شوك وارد میكند. به همین دلیل پس از تجارب به دست آمده ما بعد از اجرای سیستم خود به گیاه اجازه میدهیم، بسته به نوع گیاه در بازۀ زمانی مشخص به آبیاری گذشته خود ادامه دهد و این روند كم كم كاهش و آبیاری گذشته قطع و فقط سیستم ما وظیفه آبرسانی را انجام میدهد.

امكان دارد برای مدت بسیار كم، گیاه از خود ضعف نشان دهد ولی تقریباً در تمام موارد گیاه بعد از چند روز به حالت حتی بهتر از قبل میرسد.

بله، اجرای سیستم آبیاری بخاطر گسترش ریشه حساس تر از سایر گیاهان میباشد، بعد از اجرای سیستم درختان كهنسال میبایست ٣ تا ٤ ماه روند آبیاری گذشته خود را در كنار آبیاری ما ادامه دهند تا ریشه‌ها مركز رطوبت را پیدا كنند.

طبق مطالعات ما بدلیل رطوبت دائمی محیا شده در اطراف ریشه گیاه مایکرو ارگانیزم ایجاد شده باعث پوك شدن خاك و ایجاد باكتری های مفید و مغذی برای خاك میشود، میتوان گفت در تمامی موارد چند ماه بعد از اجرای آبیاری ما كرم‌های خاكی كه یكی از بهترین و گرانترین كودهای دنیا را تولید میكند شروع به زیاد شدن كردند، بنابرین خاك دور ریشه همیشه بهترین حالت زیستی را در اطراف خود دارد.

اگر علاقه‌ای به مصرف كود حیوانی باشد، این كود میتواند به مقدار بسیار كم در نزدیك گیاهان چال شود، البته كه در مزارع مدرن كود حیوانی در آب حل شده و عصارۀ آن گرفته میشود به همراه آبیاری به گیاه تزریق میشود.

با این حال محصولات ما طوری طراحی میشوند كه به راحتی امكان خارج كردن و اجرای دوبارۀ همان محصول برای علاقه مندان به شخم زدن امكان پذیر است.

البته پس از تجارب بسیار به این نتیجه رسیده‌ایم كه گیاه پس از پیدا كردن كوزه‌ها شروع به تولید ریشه‌های مویی كرده و از مخزن آب استفاده میكنند، شخم زدن میتواند به این ریشه‌های مویرگی و روند دوباره سازی این ریشه‌ها رشد گیاه راه كند كند.